søndag den 12. februar 2012

Rigborg 2


Fandt et billede af Rigborg fra hendes barndom, som også lige måtte scrappe. Tror det er taget, da hun var ca. 7 år, og altså ca. 1885. Det er liddt sjovt med kjolen, for der findes et billede fra senere, hvor hendes mindste lillesøster har den kjole på, har scrappet dette, det er det med "Thorvalds søstre".
Jeg har lært på mit slægtsforskninghold, at i gamle gik man ikke så meget op i, hvordan folks navne stavedes. Det betød ikke så meget og man skrev Kristian eller Christian, Pedersen eller Petersen. I kirkebogen for Rigborgs dåb, er hun navngivet Rigborg, men i senere folketællinger skiftes der mellem Riborg og Rigborg. Men det korrekte må være, hvad der står på dåbsattesten, så Rigborg må være hendes rigtige navn, så skal lige have tilføjet et "g" på sidste LO !

4 kommentarer:

Annette / aka sagde ...

Igen et flot layout - og så med det gamle billede. Selv stolen er jo et lo værd ! Og det er noget fint gammeldags papir du har brugt under foto.
Ja, du må holde dig til dåbsattesten, hvis den ellers er korrekt.
Da vi skulle giftes, fandt vi ud af at min mands efternavn var stavet med CK på alle off. papirer, men på dåbsattesten med CH. Derfor ville jeg komme til at hedde det med CH - og min mand stadig med CK. Han skulle så bevise stavemåden i 3 generationer tilbage, for at han kunne få det ændret på sin dåbsattest. Og han skulle 3 generationer tilbage (rigsarkivet) før det var korrekt stavet ! Omkring år 1900. Ingen havde opdaget det i alle de år. Pudsigt.
Så derfor hedder vi begge med CK.
God ny uge.

Karin sagde ...

Ja, man lærer jo hele tiden. Så er det jo godt du har skrevet titlen som du har ;)
Sjovt med de slægtahistorien.

Charlotte sagde ...

Hold da op - tænk engang at du er besiddelse af så gamle billeder. Du er heldig! Og det et meget spændende at følge med. :)
Det er flot at du har holdt layoutet i lilla toner - det passer godt til billedet. Super flot lavet, og jeg glæder mig rigtigt meget til at se flere slægts-layouts.
God ny uge til dig.

Karina Beck sagde ...

Skønt slægtlayout.
Man skal nu ikke så langt tilbage ift stavning. Min mands forældre hedder Bech, men min mand hedder Beck for det stå i kirkebøgerne!
God weekend.