torsdag den 4. juni 2009

Hjemkommet fra Toscana

Så er vi returneret fra de toskanske vinmarker og skønne gamle byer.
Det har været en rigtig dejlig tur, men varmt, op til 35-39 grader, så det har ikke været så sjovt at blive jaget på byrundtur under den skyfri himmel.
Fik taget 722 fotos, som jeg har haft travlt med at få redigeret, de dårligste er slettet, så der er 691 tilbage.
Her er et lille udpluk:

Først nogle skønne porte, ikke 2 er ens:

Blomsterpragt fra Lucca, Garda og Venedig:

Jeg elsker de smalle krogede stræder, husenes facader og de gamle broer og buer, disse fotos er fra Firenze, Malcesine (v. Garda) og Venedig:

Fra Siena, en dejlig isbix, ringe til at binde heste fast i og en due, der hviler på en skodde:

Lidt fra naturen, grønt i forskellige nuancer, borge, cypresser og solvarme tegltage:

Dus med dyrene, både de levende og de døde.
H.C. Andersen har på sin rejse til Toscana skrevet eventyret om Metalsvinet, som vores guide læste op for os, jeg kendte ikke den historie, men da den foregår i Firenze, var det helt oplagt en særlig god fortælling, da der omtales nogle af de bygninger, vi så :

Efter 2 dages bustur landede vi efter overnatning nord for München i Montecatini, en tidligere kurby vest for Firenze. Her opholdt vi os 4 nætter på et dejligt hotel lige midt i byen med gode shoppemuligheder.
Allerede 1. dag var der tur til Pisa og det skæve tårn på Miraklernes plads.
Næste dag var det Siena og San Gimignano (anstrengende med to by-besøg på en dag, pyha jeg fik vabler, men en flink dame reddede mig med vabelplastre (hej Birthe og tak !)
3. dage var vi i Lucca, og om aftenen var der opera i en af de gamle romerske termer i Montecatini, hvor en sopran, Alessandra Meozzi, og tenoren Enrica Nenci (+ ved flygelet Chiara Mariani) skulle synge værker af Pucchini, lige lidt for højttravende for mine øregange, men derefter blev afsunget numre fra La Traviata af Verdi, det var bedre toner. Det bedste var dog det ene af to ekstranumre, nemlig O Sole Mio, det var SÅ smukt, uh fik helt kuldegysninger ! Vi sad på 2. række og kunne rigtig nyde synet af de optrædende og se deres mimik.

Om eftermiddagen havde vi lige rundet en vingård m. smagsprøver, og det var virkelig sjovt, det blev sjovere og sjovere ! I løbet af ret kort tid, under 1 time tror jeg, skulle vi smage 3 slags rødvin, 3 slags hvidvin, en dessertvin og noget grappa (en slags brændevin)... Heldigvis fik vi også serveret brød, olie, oliven, tørrede tomater, italiensk pølse og ost til, ellers ved jeg ikke, hvordan vi var kommet retur til bussen. Men sjovt var det, stemningen steg og steg, og et par af deltagerne havde lige en vovet historie med i baglommer "nu da vi kender hinanden så godt"... Det er ikke sidste gang jeg skal på vingårdsbesøg ! Faktisk havde de også en shop, hvor der kunne købes olivenolie og oliven af egen avl, men det nåede vi slet ikke !!

Sidste dag tidligt op og heldagstur til Firenza, utrolig dejlig by, hvor vi havde en dansk lokalguide til at fortælle om det vigtigste, som man bør se dér. Det var en danske pige, som havde boet i F. i 20 år, den klassiske historie med at rejse til Italien for at studere, og så render man ind i en indfødt og ....
Efter Firenza fortsatte vi til Gardasøen, blev indkvarteret på et lækkert hotel ca. 1 km fra søen. Næste dag stod den på sejltur fra Garda op til Malcesine. Det var en virkelig smuk tur i dejlig solskin, som vi nød fra øverste dæk. Spiste frokost i Malcesine og derefter tog vi selv lokalbussen retur langs kysten, smuk, smuk udsigt ud over søen. Vi fortsatte til Gisano, hvor vi havde fået fortalt, at der lå et olivenmuseum. Vi havde nu lidt besvær med at finde det, men det var da umagen værd. Her var udstillet de gamle olivenpressemaskiner, opbevaringskrukker og TV med film på diverse sprog om olivenoliens historie. Tilsidst var vi igennem den tilhørende butik for at købe lidt lækkert olie og olivenprodukter med hjem.

Dag 2 var der heldagstur til Venedig, en skøn by. Det er virkelig noget særligt at gå i de smalle stræder, over de små broer og sejle i gondol. Vi slog os sammen med 3 andre fra selskabet og fik forevist Marco Polos barndomshjem plus et andet hus, hvor en berømt havde boet, har glemt hvem, jeg havde jo travlt med cameraet.
Vi var på et frugt- og fiskemarked, sidstnævnte var dog ved at lukke, så der var kun måger tilbage, som er ret snu til at pirke hul i de sorte sække med fiskeaffald, det er guf for en måge.

Jeg fodrede duer på Marcuspladsen, knapt havde jeg fået pakningen med et par kiks frem, før den første tog plads på min hånd, den vidste lige hvordan man tømmer sådan en pose med en vis fart. De stykker, der var for store til at de kunne gå ind i næbbet, lod den rutineret falde ned til artsfællerne, der stod klar.
Da vi skulle sejle retur til bussen, slog vejret pludselig om, det blev overskyet og det blæste koldt, så nogle måtte hen og købe fleecetrøjer !
Efter 3. nat var det retur til DK, igen over Dolomitterne, hvor det blev lyn og torden, over Alperne og til et overnatningssted ved Fulda i Sydtyskland. Derefter tidligt op og hjem.
Jeg må nok sige, at Toscana har overrasket mig med den flotte natur, alt det forårsgrønne i forskellige nuancer, det har bare været så flot. Det har været gode oplevelser, at besøge de skønne gamle by-midter "inden for murene", tror jeg synes bedst om Lucca og Venedig, men smukt er der altså også ved Gardasøen, kan godt forstå der var mange pensionistture derned tilbage i 70'erne, der er virkelig meget flot. Turen har været anstrengende pga det tætte program, vi spildte ikke tiden med noget, ikke engang swimmingpools'ene fik vi prøvet, der var simpelthen ikke tid, fik lige et kvarter på en netcafé og skrevet 9 postkort, ellers var det på hovedet i seng hver aften, så man kunne være klar til næste dags tur.
Joh, Toscana kan kun anbefales !!

Arrivederci Toscana og på forhåbentlig gensyn !

Kirsten sagde ...

Velkommen hjem......
Jeg har været meget spændt på at høre hvordan Jeres tur var gået....
Det lyder nu også lidt hæsblæsende med det program, men tro mig, sådan er det oftest når man er på rundrejse ;-D
Uha, der er en del af det du fortæller og nogen af billederne, der er "a trip down memory lane". Jeg kan huske at de dersens små glasfigurer absolut var et "must have" for Jannie og Claus da vi var i Venedig ;-D
Vi har bl.a. talt om at tage til Gardasøen i vores ferie (selvom det er en lidt lang tur med en gammel hund), men jeg må da indrømme at jeg godt kunne tænke mig det efter at have set dine dejlige billeder. Mon der er ligeså varmt i starten af september..... ??!! Det skal lige undersøges.

Karina Beck sagde ...

Hej Velkommen hjem.
Det ser ud som om i har haft nogle dejlige oplevelser. Det er i hvert tilfælde nogle dejlige billeder, du har fået taget.
Jeg vil så gerne til Venedig engang. Jeg har hørt, at det er ulideligt turistet. Det må du fortælle mig om engang....

Kirsten sagde ...

Glemte lige.....
Det siges, at det er blevet meget trendy at tage til Gardasøen igen, vel at mærke for folk i alle aldre..... ;-D ;-D ;-D

Else Slipsager Petersen sagde ...

Super flotte billeder fra jeres tur. Lyder til I havde det rigtig hyggeligt.

Og så glæder jeg mig til alle de flotte Lo du kan lave med de flotte billeder.

Charlotte sagde ...

Velkommen hjem.
Ihhhh hvor lyder det til i har haft en dejlig ferie i det italienske. Super skønt at se billederne - og nu sidder jeg her og vil tilbage til Venedig igen (var der sidste sommer).
Skønt at læse sådan en lang og spændende rejsefortælling - jeg slugte det HELE!! Og rigtigt flotte billeder du viser os.
Er glad for i havde sådan en vellykket tur, på trods af det pressede program.
Nu glæder jeg mig til at se noget "italiensk" scrap! :-)
God weekend.

Margit sagde ...

Super lækre billeder du har taget fra en (ligner det) fantastisk vellykket tur. Selvom programmet har været stramt. Jeg kan nu godt li' at opleve, når jeg er afsted... poolen kan man jo dyrke herhjemme ;-)
Vi har besøgt Toscana et par gange og været flere af de steder du beskriver. Der er SÅ fantastisk smukt.... men også rigtig varmt. Vi var der (med telt) en sommer i 45 gr. (Fy-fa'n...). Nå, men vi kører afsted dertil igen til september - og fortsætter bagefter til Amalfikysten (der var vi på vores første tur sammen for 41 år siden !!! (hjælp... hvor bli'r tiden af!!!)... så det bli'r sjovt.
Glæder mig til at se lækre LO'er...
God aften til dig.

Kirsten Gro sagde ...

Det er nogle kanongode foto du har fået taget! Jeg er specielt vild med det du har taget fra gondolen og ..... ja det er svært at vælge :-) Glæder mig til at se dem scrappet.

Karin sagde ...

Ohh, Toskana var nok en mulighed hvis man skulle vælge et feriemål :-) Der ser mega lækkert ud. Jeg er også helt betaget af døre og porte, og du har bare ramt plet... de er fiiine :-)
Desværre ses vi ikke i weekenden. Min mand fylder 60 og vi skal ha 70 gæster i haven, og en udbygning.

Charlie sagde ...

Lyder og ser ud til at have været en skøn tur og sikken en masse kreative og lækre fotos du nu har. OG jeg bryder sammen og tilstår - JEG var Margits ene gæst - men det havde du nok gættet (tihi)...

Cecilie @ ancema.dk sagde ...

velkommen hjem - det lyder som om (og ser sådan ud) I har haft en fantastisk tur. Som jeg har skrevet tidligere, så elsker jeg Toscana, så det var skønt at se dine billeder og høre om dine oplevelser. Tak for turen ;o)