lørdag den 22. juni 2013

Hjemme fra ferie

Søndag aften kom vi hjem fra vores ferie, en 10 dages busrundtur i Sydengland. Rigtig fin tur, vi oplevede og så en masse, så ikke nogen afslappende ferie, og det var hårdt at starte på job igen mandag, særlig fordi min kollega nu er taget på ferie i denne uge.
Vi har kørt langs sydkysten og besøgt alle -mouth'erne, Port-, Bourn- og Falmouth. Desuden Rye, og Hasting, Brighton og Eastborn er vi kørt igennem, og så har vi ellers været helt ude i Polperro, Penzanca og til Lands End. Har også kørt igennem Dartmoorheden, og nu forstår man jo hvorfor Baskevilles Hund er så uhyggelig, for det var netop tåget, diset og råkoldt ude på den hede, heldigvis var vi der i dagslys ! Ude midt i det hele lå så lige en gammel kro, hvor vi spiste frokost. Vi har også besøgt St. Michaels Mount, en lille ø, som man kan gå over til på en ebbesti, vi kom lidt tidligt og måtte stå og vente på havet trak sig tilbage. Der ligger en borg på toppen, som man kan komme op og besøge.
Efter ophold i Falmouth med 2 overnatninger kørte vi nord på og boede også 2 nætter i Bristol. Herfra var vi en tur i Bath og så de gamle romerske bade, som skulle være de bedst bevarede romerske bade, faktistk flottere end i selve Pompei, sagde guiden, meget flot tilhørende udstilling/museum, om hvordan livet udspillede sig dengang. Ved byens flod ligger en bro, som ligner Ponte Vecchio i Firenze, blot i mindre udgave. I Bath var vi inde i en markedshal med forskellige forretninger, bl.a. en hobbyshop som sørme havde lidt i scrap bl.a. papir og stickers, men jeg købte nu ikke noget, det var gamle sager, og dem har jeg nok af :-)
På vej sydover mod tunnelen under den Engelske Kanal havde vi stop ved Stonehenge.
På ud- og hjemturen overnattede vi i Aspen nær Eindhoven. Her kørte vi forbi det hotel, Heidi, Charlotte Scrapbook Fun og jeg boede på, da vi var på scrapkursus for nogle år siden.
Vi har forresten også været på Isle of Wight, hvor vi besøgte og fik en time lang rundvisning på dronning Victorias gamle sommerslot, Osborne House, flot indrettet med fine græske statuer og en afdeling med indiske malerier mv., da Indien jo har været koloni til England engang. Selve slottet ligger under 1 km fra stranden, og Victoria var glad for at bade, så hun havde en badevogn, som hun kunne lukke sig ind i og klæde om, så kunne personalet skubbe den på skinner helt ud i vandet, så ingen skulle nå at se hendes corpus :-D  Så desværre ikke vognen, da vi ikke kunne nå ned til stranden, men i en lille bog vi købte om slottet, er der et fint billede af vognen
Inden vi skulle sejle retur til fastlandet, var vi ude helt vest på og så The Needles, nogle klintstykker a la Møns Klint.
Beskriver lige billederne, hvis nogen skulle være interesseret eller har set nogle af stederne selv.
(fra venstre mod højre)

1. The Needles, Isle of Wight. 2. Sjov scooter, Portmouth.
3. Osborne House. 4 The Spinnaker Tower, 170 m højt, Portmouth.
5. White Cliffs of Dover. 6. Fin shop i den korrekte farve, Portmouth.

-------
1. Polperro, pga meget fugtighed i luften gror der bregner og selvsåede blomster på stengærdene.
2. Sidste og første hus i England, Lands End. 3. Parti fra Portmouth Havn.
4. Lands End i dis og småregn. 5. Kro på Dartmoorheden.
6. Polperro og Cornwall er kendt som smuglerrede, de har deres eget flag, som er ligesom vores, blot er det røde sort. 7. Ebbestien til St. Michaels Mount. 8. Pub i Yarmouth, Isle of Wight.

-------
1. Lord Nelsons skib, Victoria, som vi var inde og se. 2. Stonehenge.
3. Markering af Portmouths Millenium Promenade, lang række af fliser, som er lagt ned i fortovet, og som man kan følge fra den ene ende af havnen ud i den anden ende af byen langs vandet. 4. Det romerske bad, Bath.
5. Cheddar Gorge, hvor der er huler, man kan modne ost i, desværre var der ikke tid til at gå ned i byen og købe ost (måske meget godt for resten af turen.... Når man kører ud af byen kører man igennem en fantastik flot slugt med lodrette klipper, og der var et sted, hvor der nok kun var 10-20 cm på hver side af bussen.
6. Rye, som vi skulle besøge for at se, hvordan både ligger på bunden af floden under ebbe. Så dybt vand var der nu ikke, som skiltet ellers fortæller, der var kun mudder.
7. Reklamecykel i Bath. 8. LÆKRE kager, Bath.

--------
1. Royal Crescent, Bath. 30 stk. 3 etagers fine huse, sammenbygget i en næsten-halvcirkel, downstairs boede personalet.
2. Broen i Bath. 3. Ebbe i Polperro, ham med bilen må have styr på ebbe/flod ;-)
4. Ebbe ved St. Michaels Mount, kørsel på havbunden. 5. Plantesalg ved Osborne House.

Jeg fik taget over 800 billeder, så dette er kun et udsnit :-)  ;-D
Vores næste ferie er i uge 32, men det er arbejdsferie, da der liiiige er lidt, der skal laves ved hus og have.