torsdag den 25. oktober 2007

Hvordan det hele begyndte....


"Scrap" fra 1979: Krydstogt i Det græske Øhav. Vi er lige kommet ombord, og jeg, i en yngre udgave, hilser på kaptajnen inden vi starter togtet mellem Mykonos, Rhodos, Kreta og Santorini.
.....

Netop i disse dage for 3 år siden havde jeg meldt mig til et kursus i scrapbooking.
Jeg har altid lavet scrapbog, når vi har været på rejser, så’n med lidt dagbog, indsamling af brochurer, billetter og effekter fra turene. Da så kursusprogrammerne udkom efter sommerferien i 2004, faldt mine øjne straks på et kursus i scrapbooking. Guuuud, kan man gå til det, tænke jeg og meldte mig straks til. På den måde var Iben multiscrap det første rigtige scrapmenneske jeg mødte. Kurset løb over 6 gange, hvor vi, 10 piger, blev introduceret til syrefrit papir og limprodukter, scrapningens historie, og det bedste af alt: der er ikke noget, der er rigtig eller forkert i scrap.
Husker bare, at natten efter den første aften, lå jeg ret uroligt i min seng og forestillede mig alle de LO’er og albums jeg skulle ha’ lavet fremover !
Den 6. gang blev holdt hjemme hos Iben i hendes dengang lille forretning med det lille udvalg.
På kurset var jeg jo så heldig at møde mine kommende scrapveninder, Heidi og Sally. Heidi havde allerede dengang en stor kuffert med embellishments direkte importeret fra USA. Jeg var vildt imponeret over alle de ting og sager, der var i den kuffert. Og Sally havde albums med imponerende LO’er, hun er rigtig dygtig og laver flotte detaljer. Både Heidi og Sally havde scrappet inden vi mødte på kurset og havde jo scrapsager i deres tasker, uha hvor var det lækkert at se på.
Da kurset var overstået blev der taget initiativ til, at vi alle skulle mødes inde ”Under uret” til en gang juleglögg. Vi var der alle sammen, det var en rigtig hyggelig afslutning på kurset.
Og det var vel ved den lejlighed Heidi inviterede interesserede hjem i sin scrapkælder. Fra da af har jeg og nye scrappere kommet der næsten hver uge. Det er rigtig hygligt at scrappe sammen med andre, vi får idéer af hinanden og får også snakket om, hvad der ellers rør sig i scrapverdenen.
Det var også her idéen blev taget til at holde conventions, og den første blev holdt i Gislev Forsamlingshus, vist marts 2005, med ca. 50 deltagere og 5-6 stande. Der blev kun holdt 2 conventions i Forsamlingshuset, så blev det for lille og så lejede Heidi Ryslingehallen, hvor det er holdt siden.
Ibens kursus åbnede en helt ny verden for mig (og de andre), og siden er det gået slag i slag, vi er jo blevet helt bidt af scrap. Vi har været i Helsingborg i april til weekendscrap og i 2006 tog Heidi, Charlotte Scrapbookfun og jeg til Eindhoven i Holland, bare for at lære noget nyt udi scrap !

Når jeg tænker tilbage, så begyndte jeg måske at scrappe allerede i 1964 ! Jeg gik i 2. klasse og jeg kan huske, at jeg tog Familiejournalen og kataloget fra Dahls varehus med i skole, for vi klippede billeder ud og satte tekst på med udklippede bogstaver fra bladene. Var det måske ikke scrapagtigt !?
Så springer vi lige frem til 1979: min mor og jeg var på en 14 dages ferie i området omkring Athen og bl.a. også på et 3 dages krydstogt i det græske øhav. Jeg har 2 ringbind med A4-scrapsider, hvor jeg har skrevet dagbog og klistret billeder ind, menukort, postkort, tørrede blomster og alt muligt andet. Desværre blev der brugt alm. tape, og det bliver jo grimt med årene. Men jeg lader nu alligevel albummet være som det er, til eftertiden.


1 kommentar:

Heidi Jensen sagde ...

Gud er det virkeligt 3 år siden. Kan godt huske da vi mødtes på AOF i Svendborg. Mange forskellige mennesker med hver deres formål med at komme og scrappe.
Og hos Iben i det lille bitte bitte lokale, hvor vi sad hvor vi sad ! Ikke plads til at bevæge sig rundt. Og da vi startede i min kælder, ja og næste gang er det 6 gang der er convention.
Mange er kommet til og ikke mange er sprunget fra hobbyen igen.
Og mange ideer kommer til. Både med arrangementer i ind og udland.
Udover conventions er friskole scrap også blevet et fast indslag for os.
Kan godt huske første gang jeg skulle til scrap. Det var hos Dorthe Blom. Havde jo fået en scrapbog fra USA om Mariahs første halve år i Vegas. Tænkte straks det må jeg hjem og se om jeg kan finde noget om på nette. Fandt Dorthe Blom i Bellinge. Sammen med en veninde fra Vejen, Jylland tog vi til scrap. Det var her jeg mødte Iben, Anne Thormose og et par andre fra Odense. Det blev hurtigt fast en gang om ugen. Dorthe skulle flytte og jeg havde selv fået lavet et scraprum. Her scrapper vi endnu.
Og bliver ved læææænge endnu.