mandag den 14. december 2009

14/31 - Tusindfryd

Der er ankommet småkager til huset, tusindfryd, de smager godt og her kommer opskriften:

Mørdej:

200 gr. mel
100 gr. kartoffelmel
100 gr. flormelis
2 tsk. Vanilje
250 gr. koldt smør
50 gr. chokolade
50 gr. nødder
50 gr. cocktailbær/sukat/
pomeransskal
De 4 første ingredienser blandes, det kolde smør hakkes i(faktisk nemmest at rive smørret på et rivejern). Hakket chokolade, nødder og frugten æltes i, og dejen trilles til en pølse ca. 4 cm i diameter, stilles i køleskabet i et par timer. Skæres ud i 2 mm store skiver og sættes på bageplade.
Bager 8-10 min. v. 200 gr.


I disse kager er chokoladen og nødderne udeladt, fyldet skal bare udgøre 150 gr.
Kartoffelmelet gør, at kagerne bliver sprøde.
.
Jeg ledte egentlig efter en småkage, der hedder Duchess, men kan ikke finde opskriften, nogen der kender den ?

7 kommentarer:

Karina Beck sagde ...

De ser lækre ud. Jeg bliver helt lækkersulten.
Jeg kender desværre ikke til Duchess kager.

Anne Bente sagde ...

mummmmms hvor ser de dog bare lækre ud, ha en god aften.

Karin sagde ...

1000 tak for opskriften Dorit, og det kan godt være den bliver afprøvet :-)lige som din, uden chokolade.
Kender desværre ikke Duchess.

Pia sagde ...

mums hvor ser de gode ud men tror ikke de bliver afprøvet , kan ikke tåle småkager, de kan nemt blive stærkt vanedannende og det går ikke

Charlie sagde ...

De ser flotte ud - jeg ville sagtens kunne have dem i huset - da jeg får gåsehud af bare tanken om sukat - men FINE det er de.

Margit sagde ...

De ser godt nok lækre ud... sikke mange opskrifter jeg skal prøve af.... måske må jeg gemme nogle til det nye år...
Kender ikke den anden småkage :o(

Cowgirl sagde ...

Sikke dog en julestemning man kommer i når man besøger din blog med julebilleder og lækre opskrifter. God jul til dig og dine...håber vi får scrappet noget mere sammen i det nye år